طالبی،هدیه تابستان نوش جان تان!

مانعی برای نفروپاتی قندی ها

ترکیبات ویژه موجود در طالبی عاملی مهم برای کاهش خطر نفروپاتی دیابتیک است که در واقع نوع بیماری پیشرفته کلیوی در بیماران قندی است.در یکی از بررسی های اولیه مشخص شده که ماده اوگزیکاین موجود در طالبی از آسیب های جدی و مرگ سلول های کبدی جلوگیری می کند.البته برای اثبات کامل این مساله به مطالعات جامع تری نیاز است.

جلوگیری از سرطان

مواد غذایی مانند طالبی که سرشار از بتاکاروتن هستند،به کاهش خطر بروز سرطان های خاصی مانند مری و ریه کمک می کنند.با مصرف کافی طالبی وسایر مواد غذایی حاوی بتاکاروتن دیگر نیازی به مصرف مکمل های بتاکاروتن ندارید.

کاهش درد التهابی

بررسی های اولیه حاکی از آن است که مصرف طالبی تأثیرات ضد التهابی دارد که به علت مقدار بالای عامل اس ادی فعال در آن است.البته برای اثبات این ادعا به بررسی  های تکمیلی بعدی نیاز است.

بهبود سلامتی عروق خونی

طالبی یکی از مواد غذایی حاوی آدنوسین است که بهبود حال بیماران قلبی مبتلا به تنگی عروق کمک می کند.همچنین بیماران پس از آنژیو نیز به این ماده نیاز دارند. از طرفی باید بدانید که طالبی سرشار از فولات است و بر اساس اطلاعات به دست آمده از آزمایشی روی بیش از 80هزار زن که در رژیم غذایی روزانه شان 400میکروگرم فولات  و3میلی گرم ویتامین ب6  وجود داشت،مصرف این محصول جالیزی احتمال ابتلا به حمله قلبی را تا 50درصد کاهش می دهد .نتایج مشابهی هم در آزمایش روی مردان مشاهده شده است.

نکته های باور نکردنی درباره مصرف طالبی

مصرف طالبی به شکل تازه یا آب گیری شده یکی از لذت بخش ترین تجربه ها در فصل تابستان است،اما باید یادتان باشد قبل از مصرف طالبی را کاملا" بشویید،زیرا پوست آن می تواند حاوی باکتری های آسیب رسان متعددی باشد.طالبی برش خورده را باید بسته بندی کرد و در یخچال قرار داد،زیرا گاز محتوی آن به راحتی بر طعم سایر مواد غذایی اثر می گذارد،همچنین به راحتی رایحه سایر مواد غذایی ،میوه ها و سبزیجات را به خود جذب می کند.اما درباره ویژگی های منحصر به فرد این ماده غذایی باید بدانید:

1-به رغم طعم قوی و دلپذیرش ،کالری کمی دارد،تا جایی که 100گرم طالبی تنها34کالری دارد.همچنین چربی آن بسیار محدود و اندک است.ازآن سو حاوی پلی فنول ها،ویتامین ها و املاح زیادی برای سلامتی بدن است.

 2- میزان ویتامینA در طالبی بسیار بالاست،تاجایی که حدود 12درصد ازمیزان   توصیه شده روزانه این ماده را برای بدن تأمین می کند.در میان میوه ها طالبی بالاترین میزان ویتامین A را دارد.این ویتامین از جمله آنتی اکسیدان های قدرتمند و ضروری برای سلامت دید  انسان است.همچنین در لطافت وسلامت پوست نقش دارد. از سوی دیگر مصرف طالبی برای سلامت ریه ها و جلوگیری از بروز سرطان در این اندام و دهان مفید است.

3-طالبی سرشار از آنتی اکسیدان هایی چون بتاکاروتن ،لوتین ،زیگزانتین وکریپتوگزانتین است.این مواد  از سلول های سراسربدن در برابر تأثیر مخرب رادیکال های آزاد محافظت می کنند وبدن را در برابر ابتلا به سرطان های کولون ،پروستات ،سینه ،ریه و پانکراس مقاوم می کنند.

4-شاید نمی دانستید که ماده زیگزانتین موجود در طالبی یکی از عوامل بسیار مهم در سلامت چشم ها است و به آنها قدرت می دهد تا در فیلتر کردن نورهای ورودی عملکرد بهتری داشته باشند.بنابراین باید گفت که مصرف طالبی از تخریب چشم بر اثر افزایش سن و رسیدن به مرحله پیری و ایجاد لکه های ماکولار جلوگیری می کند.

5-یکی از مواد عالی موجود در طالبی پتاسیم است که در ساختار سلولی و تعادل مایعات بدن نقش مهمی دارد.در واقع پتاسیم برای سلامت قلب،ریتم وضربان مناسب و همچنین تنظیم فشارخون بسیار حیاتی است.مصرف طالبی به علت وجود پتاسیم بالایی که دارد،یکی از روش های طبیعی برای جلوگیری از بروز سکته و ابتلا به بیمای های عروق کرونر است.

6-از آنجا که طالبی حاوی مقادیر زیادی ویتامین های موسوم به ب کمپلکس است،مصرف آن بسیار توصیه می شود،زیرا مصرف  مواد غذایی سر شار از این ویتامین ها و البته ویتامین ث که طالبی از بهترین هایش است،به افزایش قدرت بدن برای مقاومت در برابر عفونت ها وعوامل آسیب رسان به سلامتی مانند رادیکال های آزاد کمک می کند.

/ 0 نظر / 15 بازدید