نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان محلات
هویت بخشیدن به کشاورزان زحمت کش
۱۳٩٢/۸/٧
میوه جات وسبزیجات و... وانواع ویتامینها ... نظرات() 

  میوه جات وسبزیجات و... وانواع ویتامینها

عکس

ویتامین آ یارتینول و پروویتامیتن آ یاکاروتن

برخلاف ویتامینهای مصنوعی که در مقادیر بالا مسمومیت زا هستند پروویتامین آ در غذاها وآب میوه جات طبیعی حتی در مقادیر بالاهم بی خطر است این ویتامین موجب رشد طبیعی وترمیم بافتهای بدن می گردد ونقش آن در تقویت وسلامتی چشم وپوست بسیار قابل ملاحظه است.ویتامین آ در تشکیل هورمون پروژسترون شرکت دارد ودر درمان ناراحتیهای چشمی وآب مروارید ،راشیتیسم ،زخمها ، سوختگیها وبیماریهای پوستی موثر است، باکتریها وعفونتها را ازبین می برد به تشکیل استخوانها ودندانها کمک می کند.کمبود آن ایجاد شب کوری ،خشکی وخشنی پوست ،خستگی مفرط،از دست رفتن حس بویایی وحس اشتها می کند.این ویتامین در سبزیها ،هویج و...وجود دارد.

 برای اطلاعات بیشتر ادامه مطلب راکلیک کنید


ویتامین B1

این ویتامین حافظ سلامتی پوست،مو،چشمها،دهان وکبد است .رشد وتوازن عضلات را برعهده دارد ،در سیستم متابولیسم مغز شرکت دارد،اعصاب را تقویت می نماید،در سوخت وساز وجذب کربوهیدرات وگلوسیدها وتبدیل آنها به لیپیدها نقش دارد.انرژی بدن راکنترل می نماید،در درمان دردهای عصبی وسیاتیک وتشنجها وروماتیسم موثر است.کمبود این ویتامین موجب بری بری ،ضعف اعصاب وبدن وافسردگی می گردد.

منابع گیاهی این ویتامین :جوانه های عدس،جو،گندم سیاه،ذرت،گندم ،سبوسهای برنج وگندم وعصاره های انجیر ،آلوخشک،آرتیشو،مارچوبه،شلغم ،پرتقال است.

 ویتامینB2 (ریبوفلاوین)

این ویتامین باشرکت درسوخت وساز قندها ایجاد انرژی می نماید،به تنفس سلولی کمک می کند،جلوگیرنده ی تشنجات است ودر رشد وتوسعه بدن نیز نقش فراوان دارد ،خستگی ها ومشکلات رشدبدن وریزش مووترک خوردن لبها را مرتفع وبیماری اگزما و ورم روده را درمان می سازد.

منابع گیاهی این ویتامین:اسفناج،آلو خشک،جوانه های گندم سیاه ،عدس ،جو،گندم،عصاره های چغندر،مارچوبه،کلم ،انجیرخشک ،کاهواست.

 ویتامینB3(نیاسین آمید)یا(اسیدنیکوتین) 

 از وظایف این ویتامین تولید انرژی ،کمک به سلولها در تنفس وجذب اکسیژن ،محافظت از پوست ومو وزبان ،انبساط رگهای خونی،سوخت وساز کربوهیدراتها،چربیها وپروتئینها می باشد.این ویتامین در جلوگیری از پیری زودرس ورفع ضعف و بی حالی وسرگیجه و اختلالات گوش وورم لثه ومعده وبیماری وآرتریت(گردش سطحی خون)نقش مهم دارد.کمبود آن ایجاد پلاگر وناراحتیهای عصبی  وگوارشی می کند.

منشاء گیاهی این ویتامین:جوانه های جو،گندم سیاه،عدس،جوسیاه،ذرت،موز خشک ،خرما،جعفری ،مارچوبه،هلو ،کلم،اسفناج ،چغندر است.

 

ویتامین B5(اسید پانتوتنیک)

این ویتامین در فعل وانفعالات بیولوژیکی سلولی وتشکیل بعضی از چربیها وتشکیل بعضی از چربیها وتجزیه وترکیب قندها،کربوهیدراتها ،چربیهاوپروتئینها و آزاد سازی انرژی از آنها شرکت گسترده ای دارد .درتسکین تنشهای عصبی ورشد موها وناخنها موثر است وکمبود آن موجب اختلالات عصبی و خستگیهای جسمی وفکری ،بی قراری ،تنشهای معده ای واستفراغ می شودواحتمال عفونت را بالا می برد.

منابع گیاهی این ویتامین:جوانه های عدس،جوسیاه،لوبیاسفید،جو،گندم سیاه،گندم،ذرت وعصاره کرفس،انگور فرنگی،کاهو،پرتقال،خیار،اسفناج،توت فرنگی،زرد آلو،هویج،لیمو،گوجه فرنگی،انجیر،تمشک،کلم،شلغم،گیلاس،ترب سیاه ،موز،چغندر،گریپ فروت ،پیاز وشاه توت است.

 ویتامینG(پری دوکسین)یاویتامین B6

 این ویتامین در فعل وانفعالات پروتئینی قند وچربی و کربوهیدراتها وتشکیل خون نقش دارد واثر کمبود آن بر روی سلسله ی اعصاب و دستگاه گوارش نمایان می شود. این ویتامین در درمان بیماریهای عصبی وضعف عضلات وحالات افسردگی موثر است.در عملکرد غدد فوق کلیوی و همچنین در تشکیل آنتی بیوتیک ها نقش داشته وکنترل میزان سدیم و فسفر را بر عهده دارد.کمبود این ویتامین موجب ایجاد عوارضی چون کم خونی ،بیماریهای دهان ،اختلالات عصبی ،ضعف عضلانی وآلرژی می شود.

منابع گیاهی این ویتامین انواع جوانه های غلات و حبوبات وسبزیجات می باشد.

 

ویتامین H1(بیوتین)و یا ویتامین B8

این ویتامین در ساخت وترمیم پوست و مو نقش مهم دارد واز بروز جوشهای صورت وبدن وریزش مو وبیماریهای پوستی جلوگیری می کند.

این ویتامین در جوانه ی عدس ولوبیا نیز یافت می شود.

 

ویتامین B9(اسید فولیک)

نقش عمده ی این ویتامین در تشکیل گلبولهای قرمز خون ورفع کم خونیها ست ودر متابولیسم پروتئین وتقسیمات سلولی شرکت دارد.اثر کمبود این ویتامین بر روی اعصاب با بروز عوارضی چون بیخوابی ،تشنج وناراحتیهای روحی و  کم خونی ،رشد ضعیف وایجاد عوارض مربوط کمبود ویتامین ب12مشهودمی گردد.

این ویتامین در:اسفناج ،کلم ،مارچوبه،موز،کاسنی،خیار،کاهو،سیب ،سبزیجات  تیره رنگ وسبزیهای ریشه ای وجود دارد.

 

ویتامینH2 (اسید پارا آمینو بنزوئیک)یا ویتامین B10

تأثیرات مثبت این ویتامین بر حفظ پوست ومو و جلوگیری از بروز بیماریها پوستی مثل جرب،اگزما ،و پیس شدن ومشکلات ریزش و سفید شدن مو می باشد.

این ویتامین در گیاهانی مثل:کاکائو ،غلات،نیشکر،کلم،گوجه فرنگی،کاهو،لوبیا،موز،اسفناج،سیب زمینی،مارچوبه،جوانه سبزیهای ریشه ای،برگهای سبز تیره ی سبزیجات وجود دارد.

 

ویتامینB15 (اسید پانگامیک)

وجود این ویتامین در بدن از تجمع اسیدلاکتیک در بافتهای عضلانی جلوگیری کرده وموجب تسهیل در تنفس سلولی می گردد. اثر این ویتامین برتحرک عمومی بدن محسوس است.

این ویتامین در هسته زردآلو وغلات وجود دارد.

 

ویتامین C1(اسید اسکوربیک)

این ویتامین حفظ کولوژن را برعهده دارد.ضد عفونت است و سرما خوردگی ،بیماریهای قلبی ودیگر بیماریها را مداوا  می کند.البته طرز عملکرد این ویتامین معلوم نیست اماچیزی که به اثبات رسیده این است که این ویتامین ضداکسیداسیون است.

 که در سلولها از تخریب ملکولها وساختارهای سلولی توسط اکسیژن جلوگیری می کند.این ویتامین سلولهای عصبی ،غده ها ،مفاصل وبافتها ی مرتبط با آنها را از اکسیده شده محافظت کرده وبه آنها در جذب آهن کمک می کند،شخص را در برابر تنشها مقاوم می سازد.این ویتامین از اسید های چرب سلولها محافظت می کند ودر تشکیل بافتهای غضروفی و استخوانی شرکت دارد.تأثیر این ویتامین بر کاهش فشارهای عصبی قابل ملاحظه است. در رفع خستگی ها وضعف وبیحالی و بی اشتهایی و در ترمیم ضایعات بدن از قبیل زخمها ،شکستگیها ،معایب دندان ولثه نقش بسزایی دارد. از مهمترین علائم کمبو د این ویتامین بیماری اسکوربوت ،اختلالات روده ومعده ،درد وورم مفاصل ،اختلالات عروقی وخونریزی لثه و بینی واحساس کوفتگی می باشد.این ویتامین دربرابر حرارت حساسیت زیادی داردونمی توان آن رابه صورت مصنوعی نمی توان ذخیره نمود. این ویتامین در میوه ها وسبزیها ی تازه وجود دارد.

منابع گیاهی این ویتامین به ترتیب کمیت:جعفری،انگور فرنگی،فلفل دلمه،کلم ،گل کلم،کلم قرمز،پرتقال ،توت فرنگی ،کلم سبز ،نارنگی،گریپ فروت،گوجه فرنگی،کاسنی،شلغم،مارچوبه،شلیل،شاه توت ،جوانه یونجه،ترب سیاه،تمشک،پیاز،لوبیا سبز،کاهو،اسفناج،سیب زمینی،به ،ریواس،کرفس،گیلاس،چغندر،سیب،کدو حلوائی،هویج،زردآلو،هلو،موز،خیار،طالبی ،آرتیشو،هندوانه،انگور،گلابی،آلوی تازه،عدس ،انجیر ،آلوخشک می باشند.

 

ویتامینC2 (اسکولوزید)

تأثیرات این ویتامین بر دیواره ی رگها ومویرگها ست واز این رو در درمان واریس وورم دیواره ی رگها وگرفتگی عضلانی موثر است.

این ویتامین در قمسمت سفید پوست مرکبات وجود دارد.

 

ویتامینD (کلسی فرول) 

 

این ویتامین مخصوص استخوان بندی است.این ویتامین کلسیم را از دیواره ی روده ها عبورداده ووارد خون می نماید.فسفر نیز با وجود این ویتامین فعال می گردد.  در نتیجه ی واکنش نورخورشید با استرول موجود در بدن این ویتامین تشکیل می گردد.اگر کمبوداین  ویتامین در بدن روی دهد،کلسیم در استخوانها وبافتها تثبیت نخواهد شد وعوارضی چون راشیتیسم وشکنندگی استخوان ،کرم خوردگی دندانها واختلالات عصبی پدید می آید.

این ویتامین در جوانه گندم وجود دارد.

ویتامینE(توکوفرول) 

این و ویتامین به ویتامین های حلال چربی کمک می کندوخود در سوخت وساز واسیدهای چرب شر کت دارد به اعمال قلب کمک نموده وموجب انبساط رگها می شود واز تجمع رسوبات  وسموم در بدن جلوگیری می نماید ،خاصیت ضد اکسیداسیونی داردوسلولهای بدن وغشاء سلولی رااز اکسیده شدن که موجب پیری زودرس می شود محافظت می نماید.این ویتامین در رفع مشکلات نازائی ودر  بارداری ،موارد قائدگی و یائسگی ،سوختگی وزخمها موثر است.در ساخت سلولهای قرمز خون شرکت دارد .کمبود این ویتامین موجب عوارضی مثل ترکیدن گلبولهای قرمز خون ،از دست رفتگی عضلات وتجمع غیر عادی چربیها در عضلات می شود.

این ویتامین بیشتر در:جوانه گندم وغلات وسبوس آنها ،گردو ،فندوق ،بادام ،سبزیهایی مثل جعفری ،نخود فرنگی ،تره فرنگی ،کلم وجود دارد.

 

ویتامینB7 یااینوسیتول یا اینوزیتول

 جهت تشکیل فسفولیپید لسیتین برای سوخت وساز چربیها وکلسترول ضروری است واز تجمع زیاد کلسترول وچربی در بدن جلوگیری می کند.اعصاب را تقویت نموده واز افسردگی جلوگیری می کند. همچنین ناراحتهای کبدی را مرتفع می سازد.جهت رشد مو نیز اهمیت دارد .کمبود این ویتامین در فرد ایجاد یبوست ،اگزما ،ریزش مووافزایش کلسترول می کند.

این ویتامین در:جوانه ی غلات ،سویا ،اسفناج،مرکبات وسبزیجات وجود دارد.

 

 ویتامین j یاکولین

در سلسه ی اعصاب وسوخت وساز چربیها وتنظیم کار کبد وکیسه ی صفرا نقش دارد.کمبودکولین موجب چربی دارشدن کبدوخونریزی درکلیه ها دوبالارفتن فشارخون می شود.

این ویتامین درسبزیجات وجود دارد.

 

ویتامینK  (منادیون)

وظیفه این ویتامین انعقاد خون وجلوگیری از خونریزیهاست که در پزشکی کاربرد دارد.

منابع گیاهی این ویتامین :کلم ،اسفناج،سویا،هویج،چغندر نیز می باشد.

 

ویتامین M 

درچغندر وکرفس وکلم وشلغم وجود دارد وبرای بیماری سیاتیک  ومفصلها مفید است.